torsdag 18 augusti 2011

Att få ett syskon!

Att få ett syskon är inte alltid det lättaste oavsett hur mycket man än längtat och väntat sen den tag man fick reda på att ett lillasyskon skulle komma in i familjen!!
Min underbara son är nu 9år och har varit själv med mig sen han va nyfödd, varit jag och han i alla år! Tills för 2 1/2 år sedan när Anders kom med i bilden som Tom nu ser som sin pappa :-)
Underbart att se dom tillsammans!
På morgonen när jag väckte dig strax efter 4 på morgonen och berättade att idag va nog dagen lillebror skulle komma! Sa du till mig åå vad nervös jag är, spänande jag tror jag skakar så nervös och glad är jag! Samtidigt som du va nyvaken och alldeles mosig, hihi! Men upp snabbt ur säängen va du!

Dagen efter lillebror föddes skulle du och pappa komma och hälsa på oss (mig och lillebror på BB)!
Du kom in i rummet och dina ögon började på en gång att bli glansiga och tårarna började rinna!
ÅÅÅ jag är storebror sa du och va superstolt och glad förstagången du fick hålla i honom i famnen :-)!


Senare samma dag fick vi åka hem!
Liten overklig känsla för oss allihopa,  att nu hade vi helt plötsligt en liten bebis hemma som inte längre va kvar i magen!
Ju mer dagarna gick började jag märka att du inte verkade så glad i situation att ha en bebis hemma!
Ibland va du arg och såg ledsen ut för ingenting, och va känslig!
Vi/jag hade ju brytt oss lika mycket om dig sen vi kom hem!
Frågade hur du kände och vad du tyckte vill ju verkligen inte du ska må så här!
Berättade för dig jag har älskat dig sen du föddes, kommer aldrig sluta älska dig bara för du fått ett syskon!
Har ju bara ett till barn att älska :-)!  Försökte förklara det är normalt och många syskon som känner lika dant som du i början och att det går över!

Vi har haft många stunder då vi suttit och pratat för jag vill att du ska förstå att du inte är mindre älskad!
Det jobbigaste för dig har varit alla stunder Jag suttit och ammat lillebror! Ju mer jag haft han i famnen och ammat ju mer arg har du känt dig eftersom i din synvinkel har du sett det som att vi sitter och myser!!

Förklarar att ni är 2olika personer med 2olika begär du är 9år och han är 1vecka gammal!! Att han är bebis och kan varken prata, gå sitta, äta själv och att maten tillfälligt finns i mina bröst! Precis som det gjorde när du va liten! Och att det inte varar för evigt att han kommer en dag börja med nappflaska och då kan både du och pappa mata han! Han blir större och bli lika duktig som dig att äta själv!!
Visat dig och läst ur en bok och förklarat att så små bebisar i början bara äter, bajsar, sover och kissar och att dom gör det ofta första tiden!  och att vi redan är en familj som han kommit till och det är allas våran uppgift att få han att känna han tillhör våran familj!

Har även sagt till dig att det är jobbigt för mig med att va så bunden till amning så ofta att inte hinna med dig och pappa på samma sätt, att man får va vaken stup i ett på natten för att amma med onda bröstvårtor och att man sover inte mycket på en natt varje natt!! men vi har ändå haft en super sommar och hunnit med massor med roliga saker utan lillebror! ,Att jag är glad jag hinner duscha, äta mat, att det inte är nåt att att va svartsjuk på för det gör ju faktiskt ont att amma, bröstvårtorna blir torra och ömma men är Levi hungrig så måste jag ju såklart amma ändå! Förklarat med liknelsen (tänk att du har ett skavsår men måste ändå sätta på dig skorna eller att nån är och pillar på skavsåret hela tiden dag som natt fast det gör ont) Så är det att amma inte så kul och mysigt som det alltid ser ut! Och skulle jag strunta i brorsan så skulle han va superhungrig och och känna sig ensam och det vill du ju såklart inte då skulle ju han dessutom gråta supermycket så han nästan inte fick luft till slut och det skulle ju inte va roligt för Levi plus det skulle du ju tycka va jobbigt att lyssna på!!  (uppmuntrat dig och komma och sätta dig med oss under tiden klappa brorsans hår ex eller att du kan ta en bok och läsa för han tex under tiden han äter eller sjunga för han!
Förklarat att du är 9år du ska leka och ha det kul inte va rädd att vi glömmer dig och tycker mindre om dig för du är ute och leker med kompisar och har kul! Inte komma in efter nån min i tron att vi myser! Att du missar så mycket roligt som du kommer ångra när du inser att vi faktiskt inte har så mysigt som det ser ut!!

Dagarna går vi pratar lite då och då om det positiva med att ha en brorsa! Det är ju dig han kommer se upp till och du ska ju va stolt över han! Tänk så mycket han lär sig varje dag! Ju mer du bryr dig om honom ju mer kommer han att lära känna dig och se upp till dig och tycka du är världens bästa storebror! Tänk vad roligt ni kommer att ha det som vuxna! å är  9år emellan ingenting! Att småsyskon blir roligare ju mer veckorna går!

Efter 12 dagar märker jag på dig att du börjar slappna av att du så gärna säger jag fixar och springer och ger han tutten om han vaknat eller börjar bli lite ledsen, att du gärna kommer och klappar på hans hår och säger ser du mamma han ler och så lyser du upp, pussar han på pannar och du lyser faktiskt upp!  Säger till mig med ett leende! Det är faktiskt riktigt mysigt/roligt att ha en lillebror .-)

Du gör mig extra glad Älskling när du säger

-MAMMA du har rätt,,,, ju mer jag slappnar av och är ute med mina kompisar leker och har det roligt! Ju mer saknar jag Levi och tycker att det är mer och mer roligt att ha en lillebror <3

ÄLSKAR ER BÅDA MINA UNDERBARA KILLAR HELA LIVET OAVSETT HUR MÅNGA BARN JAG ÄN FÅR OCH HUR GAMLA NI ÄN ÄR <3 <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar